woensdag 26 juni 2013

Naar het Kröller-Müller Museum in Otterloo

Zondag de 23ste naar het Kröller Müller Museum te Otterlo. Vanuit Amsterdam beloofde het weer niet veel goeds….maar gelukkig liep het anders. De thuisblijver heeft altijd ongelijk!
Met onze geweldige gids Angeline Bremer eerst het museum door.
K.M. is niet alleen Vincent van Gogh, zij hebben ook een grote collectie “pointillisme”, de stijl met de vele puntjes en veegjes, zeer kundig maar deze stijl, of misschien dit maniertje, werd door onze leden zeer verschillend beoordeeld.
Angeline wees ons op een paar grote, mij nog onbekende kunstenaars, ten eerste de Spaanse Julio Gonzalez  die geldt als de eerste beeldhouwer die zijn metaalwerken creëerde met behulp van smeedapparatuur. We zagen zijn prachtige beeld “La Prière”, door Frits echter (zeer toepasselijk) Bidsprinkhaan genoemd, ook daar had het veel van weg.

Een ander ontroerend werk is zijn “Kop van een huilende boerin”, gemaakt tijdens de Spaanse burgeroorlog.
 

De tweede kunstenaar die op mij grote indruk maakte was Théo van Rijsselberghe, een Belgische neo-impressionistische schilder, maar eigenlijk veel maar dan dat. Hij beoefende ook vele andere stijlen, waaronder het pointillisme. Ook was hij beeldhouwer en ontwerper. In het onderstaande schilderij, "Le verger ou la famille au jardin", zien wij links op de rug zijn vrouw en rechts de vrouw van Henry v.d. Velde, de architect van het K.M. Museum.

 Ook prachtig werk van Isaac Israëls, Renoir, Seurat, Gabriël en een indrukwekkende clown als “vlammend” protest tegen de oorlog van Charley Toorop.

En toen kwam het moment van DE PICKNICK……….en toen………..WAS HET DROOG.
 We zaten heerlijk in het overdekte Rietveld Paviljoen aan een grote houten tafel, gedekt met Len’s picknick kleedjes, met kaarsjes en witte en rode wijn…..al had het buiten gesneeuwd dan hadden wij het niet gemerkt!
 
 
 
Na de picknick en nadat 2 top accountants van KPMG de financiën hadden gecontrolleerd:
 
 nog “even” de van Gogh’s gedaan. Hij is en blijft de grootste, de superieure kunstenaar met zijn gedreven hartstocht, kundigheid en natuurlijk helpt zijn trieste levensloop ook een handje.

Angeline wees ons op die kundigheid, door aan te duiden op wat voor manier hij in vele schilderijen twee verschillende perspectieven gebruikt; het kikvorsperspectief (zeer gedetailleerd weergeven), van heel dichtbij en in de achtergrond van het schilderij gebruikt hij het vogelvluchtperspectief (van boven af). Dat is goed te zien in “De groene wijngaard uit 1888.

 Ook wees Angeline ons op de muur die bijna overal zichtbaar is op de schilderijen die hij in St. Rémy maakte; de muur van de inrichting waar hij toen verbleef…
Naar buiten nu, naar de beeldentuin en yessss……….weer droog!
Op verzoek van Len, begonnen bij beelden die niet zo bekend zijn. De “Hoofdstukken” van Jan Fabre, zijn gezicht in brons gegoten versierd met buitensporige attributen, overgrote oren, als Eenhoorn, met allerlei geweien, met bril en rechtop staande ramshorens.

In het Paviljoen van Aldo van Eyck (o.a. bekend van "Het Burger Weeshuis", naast het Olympisch Stadion te Amsterdam) met zijn vele prachtige beelden, kwamen wij opeens een opmerkelijk levendig Argentijns beeld tegen, genaamd:

"El pequeño bailarín de Tango" of  "De kleine Tango danser".


Het beeld bleek ook favoriet bij onze fotograaf.


 Als een van de laatste kunstwerken zagen wij de intrigerende “Needle Tower” van Kenneth Snelson, waar je in moet gaan staan.....omhoog kijken…..en dan zie je dit…..
 
 
Nogmaals dank aan onze gids Angeline die met haar aanstekelijk enthousiasme heel veel heeft bijgedragen aan onze geweldige dag!
 
LET OP!
Voor meer foto's van deze excursie
 
In het album kan je op de foto's klikken voor een vergroting

Het is aan te raden de foto's die je hebben wilt te downloaden, daar zij wegens ruimte gebrek niet altijd in ons foto album kunnen blijven staan. 
Tekst: Noon
Foto's: Frits en Evert

 Aanbevolen literatuur: De eeuwigheid verzameld, Eva Rovers



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten