Zondag de 23ste naar het Kröller
Müller Museum te Otterlo. Vanuit Amsterdam beloofde het weer niet veel
goeds….maar gelukkig liep het anders. De thuisblijver heeft altijd ongelijk!
Met onze geweldige gids Angeline Bremer eerst het museum
door.
K.M. is niet alleen Vincent van Gogh, zij hebben ook een grote collectie
“pointillisme”, de stijl met de vele puntjes en veegjes, zeer kundig maar deze
stijl, of misschien dit maniertje, werd door onze leden zeer verschillend
beoordeeld.
Angeline wees ons op een paar grote, mij nog onbekende
kunstenaars, ten eerste de Spaanse Julio Gonzalez die geldt als de eerste beeldhouwer die zijn
metaalwerken creëerde met behulp van smeedapparatuur. We zagen zijn prachtige
beeld “La Prière”, door Frits echter (zeer toepasselijk) Bidsprinkhaan genoemd,
ook daar had het veel van weg.
Een ander ontroerend werk is zijn “Kop van een
huilende boerin”, gemaakt tijdens de Spaanse burgeroorlog.
De tweede kunstenaar die op mij grote indruk maakte
was Théo van Rijsselberghe, een Belgische neo-impressionistische schilder, maar
eigenlijk veel maar dan dat. Hij beoefende ook vele andere stijlen, waaronder
het pointillisme. Ook was hij beeldhouwer en ontwerper. In het onderstaande schilderij, "Le verger ou la famille au jardin", zien wij links op de rug zijn vrouw en rechts de vrouw van Henry v.d. Velde, de architect van het K.M. Museum.
En toen kwam het moment van DE PICKNICK……….en toen………..WAS
HET DROOG.
We zaten heerlijk in het overdekte Rietveld Paviljoen aan
een grote houten tafel, gedekt met Len’s picknick kleedjes, met kaarsjes en
witte en rode wijn…..al had het buiten gesneeuwd dan hadden wij het niet
gemerkt!
Na de picknick en nadat 2 top accountants van KPMG de financiën hadden gecontrolleerd:
nog “even” de van Gogh’s gedaan. Hij is en
blijft de grootste, de superieure kunstenaar met zijn gedreven hartstocht,
kundigheid en natuurlijk helpt zijn trieste levensloop ook een handje.
Angeline wees ons op die kundigheid, door aan te duiden op wat voor manier hij in vele
schilderijen twee verschillende perspectieven gebruikt; het kikvorsperspectief
(zeer gedetailleerd weergeven), van heel dichtbij en in de achtergrond van het
schilderij gebruikt hij het vogelvluchtperspectief (van boven af). Dat is goed
te zien in “De groene wijngaard uit 1888.
Ook wees Angeline ons op de muur die bijna overal zichtbaar is op de schilderijen die hij in St. Rémy maakte; de muur van de inrichting waar hij toen verbleef…
Ook wees Angeline ons op de muur die bijna overal zichtbaar is op de schilderijen die hij in St. Rémy maakte; de muur van de inrichting waar hij toen verbleef…
Naar buiten nu, naar de beeldentuin en yessss……….weer droog!
Op verzoek van Len, begonnen bij beelden die niet zo bekend
zijn. De “Hoofdstukken” van Jan Fabre, zijn gezicht in brons gegoten versierd
met buitensporige attributen, overgrote oren, als Eenhoorn, met allerlei
geweien, met bril en rechtop staande ramshorens.
In het Paviljoen van Aldo van Eyck (o.a. bekend van "Het Burger Weeshuis", naast het Olympisch Stadion te Amsterdam) met zijn vele prachtige beelden, kwamen wij opeens een opmerkelijk levendig Argentijns beeld tegen, genaamd:
"El pequeño bailarín de Tango" of "De kleine Tango danser".
Het beeld bleek ook favoriet bij onze fotograaf.
Als een van de laatste kunstwerken zagen wij de intrigerende “Needle Tower” van Kenneth Snelson, waar je in moet gaan staan.....omhoog kijken…..en dan zie je dit…..
Nogmaals dank aan onze gids Angeline die met haar
aanstekelijk enthousiasme heel veel heeft bijgedragen aan onze geweldige dag!
LET OP!
Voor meer foto's van deze excursie
In het album kan je op de foto's klikken voor een vergroting
Het is aan te raden de foto's die je hebben wilt te downloaden, daar zij wegens ruimte gebrek niet altijd in ons foto album kunnen blijven staan.
Het is aan te raden de foto's die je hebben wilt te downloaden, daar zij wegens ruimte gebrek niet altijd in ons foto album kunnen blijven staan.
Tekst: Noon
Foto's: Frits en Evert
Foto's: Frits en Evert
Aanbevolen literatuur: De eeuwigheid verzameld, Eva Rovers
Geen opmerkingen:
Een reactie posten